Net als in Nederland eten ook in België kinderen te weinig groenten en fruit. Op de basisscholen in Vlaanderen is daarom met steun van de EU een campagne gestart onder de titel ‘Oog voor lekkers’. Daardoor moeten ouders en scholen aangezet worden, kinderen een gezond tussendoortje te geven.

Vlaamse kinderen en jongeren eten onvoldoende groenten en fruit. Wat fruit betreft, haalt 36% van de leeftijdsgroep 3-5 jaar niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Oudere kinderen doen het nog slechter: 93,6% van de 6- tot 9-jarigen en 97,5% van de 10- tot 13-jarigen eet te weinig fruit (amper de helft tot een derde van de aanbevolen portie).

Voor groenten zijn de cijfers even slecht. Bij de kleuters (3 tot 5 jaar) haalt 65% de norm niet, bij de oudere leerlingen (6 tot 9 jaar) en de adolescenten (10 tot 17 jaar) eet maar liefst 99% veel minder groenten dan wordt aanbevolen.

Eenzelfde verhaal voor melkprodukten. Ongeveer 90% van alle kinderen (3 tot 9 jaar) consumeert te weinig melkproducten en dit betert allesbehalve tijdens de adolescentie (99,6% van de 14- tot 17-jarigen consumeert minder melkproducten dan de aanbevolen hoeveelheid).

Tien tips om kinderen groenten en fruit te leren eten:

1. Herhaling helpt. Blijf groenten en fruit aanbieden. Ook als ze weigeren. Dring aan maar dwing niet.

2. Probeer smaken uit. Blijf inzetten op het proeven. Kinderen hebben soms tot 15 proefmomenten nodig alvorens ze iets echt lekker gaan vinden.

3. Zoek een ‘sfeervol moment’ om groenten en fruit te eten, samen met andere kinderen, ouders, juf of meester.

4. Probeer ‘attractieve’ vormen uit. Maak diertjes, boompjes, auto’s… en speel met kleuren.

5. Serveer groenten af en toe rauw, in staafjes of blokjes gesneden. Het feit dat ze met de handen mogen worden gegeten, is een extra aantrekking.

6. Laat uw kinderen meehelpen bij het wassen, schillen en klaarmaken van de groenten en het fruit. Neem ze ook mee als u de groenten en het fruit gaat kopen.

7. Serveer soep. Zo kunnen ze smaken leren kennen, ook van minder populaire groenten.

8. Eet zelf ook groenten en fruit. Als uw kind dit ziet, zal het zelf ook willen proeven.

9. Zet een schaal met fruit steeds goed zichtbaar, zodat uw kind ervan kan nemen als het zin heeft.

10. Maak het fruit dat u uw kind te eten geeft hapklaar. Schil het en snij het in stukjes. Zo wordt het makkelijker aanvaard.

(Bron: VRT)