Één kop koffie per dag is goed, drie is beter, blijkt uit twee grote nieuwe studies. Wie koffie drinkt, leeft langer.

Een groep Europese onderzoekers volgde zestien jaar lang een half miljoen volwassen uit tien landen, waaronder Nederland. Amerikaanse wetenschappers volgden twintig jaar 185.000 Amerikanen. Uit beide studies komt hetzelfde resultaat. Koffiedrinkers hebben een kleiner risico op diabetes.

Bij de analyse van het bloed ontdekten de onderzoekers dat koffiedrinkers een sterkere lever hebben, minder stoffen in hun bloed hebben die ziekten veroorzaken en dat ze gevoeliger zijn voor de insuline die je alvleesklier aanmaakt. Het werd echter niet duidelijk waar de gunstige invloed van koffie vandaan komt.

Er zijn wel een aantal theorieën:

CHOLESTEROL De olie die de bonen doet glanzen bestaat onder meer uit cafestol, een stof die volgens de Gezondheidsraad ‘in staat is het (slechte) LDL-cholesterolgehalte in het bloed iets te verhogen’. In gefilterde en automatenkoffie komt deze stof nauwelijks voor, in espresso gemiddeld. Echter: ‘Twee tot drie kopjes espresso per dag zal het cholesterolgehalte nauwelijks beïnvloeden’.

ANTIOXIDANTEN Koffiezuur en chlorogeenzuur zijn antioxidanten en zouden lichaamscellen helpen bij de bescherming tegen de schadelijke effecten van roken, zonlicht en veroudering.

MINERALEN Analyse van TNO: vijf koppen koffie dragen bij aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium, vitamine B3, magnesium, mangaan, koper en chroom.

ACRYLAMIDE Dit wordt gevormd bij verhitting van aardappelen en granen boven 120 graden Celsius en is mogelijk kankerverwekkend. Koffie bevat slechts twee milligram, een portie friet zestig.

HARTZIEKTEN EN DIABETES Gezondheidsraad (2015): twee tot vier koppen koffie per dag geven een tien procent lagere kans op coronaire hartziekten. Vijf koppen een dertig procent lager risico op diabetes type 2.

(Bron: diverse media)